The importance of networking

Op 8 mei vond de jaarlijkse uitreiking van de G&M Culinary Innovators Awards plaats, een prestigieus gastronomisch evenement dat werd bijgewoond door de topnamen uit de Belgische gastronomie. De vraag die bij ons opkwam was echter: waar waren alle vrouwen? Telkens kregen we te horen dat ze geen interesse hadden, geen oppas konden vinden voor de kinderen of talloze andere excuses. Maar nu is het tijd om deel uit te maken van de verandering: KOM UIT UW KOT.

Begin met luisteren.

Bij veel vrouwen lopen de rillingen over de rug van het woord 'netwerken'. Ze zien het als een verplichting en denken vaak: "Dat is niets voor mij! Maar wat als we je vertellen dat netwerken niet alleen gaat over visitekaartjes uitdelen? Het gaat over waardevolle relaties opbouwen en anderen helpen. Een goede netwerker is iemand die oprecht geïnteresseerd is in de mensen met wie hij praat. Ze kijken niet alleen naar wat de ander voor hen kan doen. Relaties opbouwen loont alleen op de lange termijn, zowel persoonlijk als professioneel.

Quality over quantity

Netwerken gaat niet over het aantal contacten dat je legt, maar over de kwaliteit van die contacten. Dus ook al praat je maar met twee mensen op een netwerkevenement en ga je met een voldaan gevoel naar huis, dan is je avond geslaagd. Onthoud dat de volgende keer en laat de stress van het woord 'netwerkevenement' los.

Courage starts with showing up and letting ourselves be seen - Brene Brown


Effectieve technieken
Natuurlijk zijn er een aantal technieken die je zelfverzekerder maken als je naar een evenement gaat. Hier zijn 3 tips die je zullen helpen:

1.            Personal Branding

Niki Claes, oprichter van Very Food Catering en lid van de Epic Club, vertelde ons tijdens een vorige Masterclass dat ze zich zekerder voelt als ze rood ondergoed draagt. Het geeft haar de kracht om zelfverzekerd te zijn als vrouw en klaar om elke uitdaging aan te gaan die op haar pad komt. Rood is misschien niet jouw kleur, maar ontdek welke kleding, make-up en haarstijl jou een goed gevoel geven en die kracht uitstralen.

 

2.            Elevator pitch

Het schrijven van een elevator pitch is geen gemakkelijke taak, maar wel heel belangrijk. Een goede 30 seconden pitch bevat de volgende kernpunten: Wie ben je? Wat doe je of bied je aan? Wat zijn je voordelen of wat maakt je anders? En waarom is dit interessant voor de ander? Stel dit in de vorm van een vraag om het gesprek te openen. Dit is een strijd voor veel vrouwen, dus we komen hier later op terug. Abonneer je op onze nieuwsbrief voor meer informatie.

 

3.            Set your goals          

Dit kan moeilijk zijn voor mensen die niet van netwerken houden, maar vraag jezelf af: waar wil ik over 1, 3 of 5 jaar staan? Heb ik nu dingen nodig of later? En wie zou me kunnen helpen? Als je jezelf deze vragen/doelen stelt, begrijp je waarom je naar dat specifieke evenement gaat. Het hoeven niet altijd professionele doelen te zijn, het kunnen ook persoonlijke doelen zijn.

Maar zoals met alles in het leven geldt: oefening baart kunst, dus ook met netwerken. Sta open voor nieuwe ervaringen en stap uit je comfortzone. Laten we de excuses achterwege laten en gebruik maken van deze mogelijkheden om te groeien, zowel persoonlijk als professioneel. Dus 'KOM UIT UW KOT' en versterk je netwerk in de wereld van gastvrijheid.

Sorry, dit artikel is alleen voor leden...